email | Strona Główna | Française English Русская Slovakia українська
Dolina Lotnicza Aktualności Członkowie Zarząd Projekt PL-SK Enterprise Europe Network Foresight Branżowy Punkt Kontaktowy 7. PR Zrealizowane Projekty INTRANET Kontakt
Aktualności   
 
AERO AT
ATI ZKM Forging Sp. z o.o.
Alinox Sp. z o.o.
ANGA Uszczelnienia Mechaniczne
Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze "Aero-Kros"
Arkom Sp. z o.o.
Aviomechanika Sp. z o.o.
Avio Polska Sp. z o. o.
M.A.M. PPUH
B/E Aerospace
B&M OPTIK Sp. z.o.o.
Borimex PPUH
BRYK
Bureau Veritas Polska
CONTI Sp.zo.o.
Creuzet Polska Sp.z.o.o.
CAV Aerospace Limited
"DO - MET" P.P.U.H.
EC Engineering Sp. z o.o.
E & K Sp. z o.o.
EL-Automatyka
ERKO Sp. j.
Eurotech Sp. z o.o.
Fin Sp. z o.o.
FLY Polska Sp. z o.o.
Goodrich Aerospace Poland
Hispano-Suiza Polska Sp. z o.o.
HSW-Narzędziownia
Instytut Energetyki Oddział Ceramiki CEREL
Iwamet
Kennametal Polska Sp. z o.o.
Magellan Aerospace (Polska)
MARCO Export-Import Rzeszów
Margański&Mysłowski Zakłady Lotnicze
McBraida Polska
Mielec ARR
M&M air sea cargo S.A.
MTU Aero Engines Polska
Politechnika Rzeszowska
Pratt & Whitney Kalisz
Nafta-Gaz-Serwis S.A.
MB Aerospace Rzeszów Sp. z o.o.
Pratt & Whitney Tubes Sp. z o.o.
Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu
PZL-Świdnik S.A.
Rzeszów RARR
Remog
Royal Star Sp. z.o.o.
SEGER
Siemens
Tuv Nord
TW Metals Polska Sp.z.o.o.
Ultratech Sp. z o.o.
WALDREX S.C.
Firma Projektowo Usługowa
WIETPOL AEROSPACE
WSK "PZL-Krosno" S.A.
WSK "PZL-Rzeszów" S.A.
Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych
3XTRIM
Vac Aero
ZM "WSK-Rzeszów" Sp. z o.o.
4 AIR AIRLINES
K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego
ZPTSz "PZL-Mielec" Sp. z o.o.
SANDVIK POLSKA Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy ZELNAR
Wentworth Tech. Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy "PZL-Dębica" Sp. z o.o.
Technology Management Consultants - Poland
Thoni Alutec Sp. z o.o.
Stare Miasto - Park Sp. z o.o.
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o.
METALTON Sp. J.
Hamilton Sundstrand Poland Sp.z o.o.
MAPAL Narzędzia Precyzyjne Sp. z o. o.
Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego
Inkubator Technologiczny
Zakład Obróbki Plastycznej Sp. z o.o.
CERTECH
MAKINO
INNpuls
ResEco
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Wytwórnia Filtrów "PZL Sędziszów" S.A.
CEWAR
ORTODROMA
Haas Group International
MAZAK
Zakłady Mechaniczne " Tarnów"
Kasuka Polska
Union Parts
Tubes International
Carl Zeiss
WSK Tomaszów Lubelski
Heli - One
Dreamline
Fotomapy
Nabor
DES ART Sp. z o.o.
Spiroflex
Lauren Peso Polska S.A.
GUMAT Sp. J
Mega Mold
MGGP Aero
Gühring Sp. Z o.o.
Zakłady Mechaniczne Tarnów SA
POLTRA
SIEGMA-CONSULT
Al-Stal Sp. z o.o.
MIKROTEC Sp. z o.o.
POLCOMM
ASQUINI POLSKA Sp. z o. o.
ASMG Sp. z o.o.
 
Ruszy produkcja „Orki” - polski samolot zyskuje inwestora z Chin 2012-01-03
 

 

Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski S.A. (odtad dalej ZL „M&M”, reprezentowane przez Lecha Glogowskiego), Canada – Poland Business Bridges Corporation , reprezentowana przez Aleksandra Wolosza), China International General Aviation Industry Group Limited (odtad dalej „CIGA”) oraz China Aviation Pioneer Technology (Beijing) Limited , obie firmy reprezentowane przez Pana Qu Tiecheng,  braly udzial w ceremonii podpisania „Umowy Ramowej o Strategicznym Partnerstwie w Dziedzinie Lotnictwa Ogolnego”, w ktorej uczestniczyl i byl jej naocznym swiadkiem J.E. Bronislaw Komorowski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Szczegóły współpracy, w tym także sprzedaży samolotów „Orka”  na rynku chinskim oraz joint venture, Strony omówią podczas pobytu Inwestora w Bielsku Bialej, w Polsce,  w styczniu 2012 roku.

 

ZL M&M & - wraz z DM BDM S.A., polskim inwestorem finansowym - od czasu uzyskania Certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędnego do rozpoczęcia seryjnej produkcji certyfikowanych samolotów i zatwierdzeniu Spółki jako organizacji projektującej (DOA), położyły główny nacisk na pozyskanie inwestora branżowego, który wniósłby do ZL M&M odpowiednią wartość dodaną a przede wszystkim pozwolił uzyskać  polskiemu producentowi odpowiednią skalę działania. Przyszły inwestor, co jest bardzo istotne, zapewni  ZL M&M  także niezbędne środki finansowe na uruchomienie produkcji seryjnej, jak rowniez rozwój nowych produktów .

 

Mimo osłabienia, które widoczne jest zarówno na polskim rynku, jak i na rynkach zagranicznych, udało nam się pozyskać strategicznego inwestora , który docenił dokonania i profesjonalizm polskich konstruktorów oraz walory w pełni polskiego projektu – samolotu Orka.” – podkreśla Lech Głogowski, Członek Rady Nadzorczej ZL M&M . „Porozumienie Ramowe, które zostało podpisane już 21 grudnia, 2011r. stanowi punkt wyjścia do  wieloetapowej i wieloletniej współpracy pomiędzy Partnerami zaangażowanymi w proces.

 

Pierwszym etapem bedzie produkcja seryjna samolotow „Orka” , ktora rozpocznie sie w Polsce oraz zalozenie centrow obslugi w roznych miastach Chin, a nastepnie - rozszerzenie linii produkcyjnej na Prowincje Hainan, w Chinach – podkresla Lech Glogowski. Prowincja Hainan jest jedyna prowincja w Chinach, ktora obecnie wprowadza otwarta przestrzen powietrzna na niskiej wysokosci. Prowincja Hainan posiada unikalna, strategiczna pozycje w dziedzinie rozwoju lotnictwa ogolnego, a ponadto Rejon jest wielka atrakcja turystyczna na Swiecie. Na takim tle, Polscy i Chinscy Partnerzy osiagneli Porozumienie i podpisali je. 

 

Polska inwestycja i polski potencjał konstruktorski

 

„Orka”, określana również powietrzną limuzyną, to czteroosobowy samolot przeznaczony do lotów biznesowych, szkoleniowych i patrolowych. Maksymalny zasięg tego dwusilnikowego górnopłata wynosi 1500 km. Oprócz właściwości technicznych samolot na tle innych wyróżnia piękna sylwetka, dbałość o szczegóły, komfort użytkowania a także możliwość produkcji niepowtarzalnych, indywidualnych zamówień.Orkę” cechuje wysoka jakość techniczna, pozwalająca jej z powodzeniem konkurować z innymi samolotami z tego segmentu.

 

Podczas projektowania „Orki” projektanci samolotu włożyli olbrzymią pracę by uzyskać niepowtarzalną, nowoczesną i dynamiczną linię. To właśnie polski potencjał konstruktorski, doświadczenie, wiedza a także kreatywność – m.in. śmigła w układzie pchającym (czyli znajdujące się na tylnej części skrzydeł), które zapewniają wysoki komfort wsiadania i wysiadania także jeszcze podczas pracy silnika, szerokie zastosowanie użytkowe i komercyjne samolotu – spotkały się z uznaniem chińskich kontrahentów.” – zwraca uwagę Edward Margański – konstruktor i pomysłodawca samolotu „Wyróżnikiem „Orki” jest także fakt, że może ona korzystać z lotnisk nieutwardzonych, co bardzo ułatwia organizację przelotów i planowanie lądowań w trudnych warunkach.”

 

ORKA – opis samolotu

 

Nowy polski, czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot wyprodukowany w ZL M&M  w Bielsku-Białej. EM-11C ORKA jest małym, całkowicie kompozytowym samolotem w układzie górnopłata z usterzeniem T i trójkołowym, chowanym podwoziem z kółkiem przednim. Samolot napędzany dwoma zabudowanymi na skrzydłach w okolicy krawędzi spływu silnikami tłokowymi, ze śmigłami w układzie pchającym. Kabina czteromiejscowa, nie-hermetyzowana, z oddzieloną przestrzenią bagażową.

 

Płatowiec o konstrukcji skorupowej wykonany z kompozytów węglowych. Podwozie zaprojektowane specjalnie do operowania z lotnisk trawiastych. Zdwojone sterownice umożliwiają szkolenie pilotów. Skrzydło składające się z centropłata i dwóch składanych końcówek ułatwiających hangarowanie. Wyposażone w lotki i sterowane elektrycznie klapy na krawędzi spływu. W centralnej części skrzydła umieszczono dwa zbiorniki paliwa – o pojemności 200 litrów każdy. Mocno przeszklona kabina „Orki” wyposażona jest w duże, otwierane do góry drzwi umożliwiające wygodne zajmowanie miejsca i opuszczanie samolotu. Przewidziano możliwość zabudowy wyposażenia specjalnego (kamery noktowizyjne, kasety aparatów fotograficznych itp.).

 

Zespół napędowy samolotu to dwa zabudowane na skrzydłach silniki o przeciwnych kierunkach obrotów wałów, napędzające pchające śmigła. Przyjęty układ zwiększa komfort i wygodę podróżujących (mniejszy hałas i doskonała widoczność) oraz możliwość wsiadania i wysiadania z samolotu nawet przy pracujących zespołach napędowych. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Kabina stylistycznie zbliżona do wnętrza samochodu osobowego. Luk bagażnika, z dostępem przez drzwi bagażowe w bocznej burcie po stronie lewej, mieści się w centralnej części kadłuba, wyposażony jest w siatki do zabezpieczenia bagażu do transportu. Samolot EM-11C Orka w podstawowej wersji przystosowany jest do lotów VFR (ang. Visual Flight Rules) – zasady wykonywania lotów z widocznością ziemi w dzień i w nocy – określone warunki meteorologiczne. Aktualnie ZL M&M  prowadzą prace nad doposażeniem i dopuszczeniem samolotu do lotów w warunkach IFR (ang. Instrumental Flight Rules) – co umożliwia wykonywanie lotów wg wskazań przyrządów.

 

Samolot EM-11C Orka jest przystosowany do korzystania z lotnisk nieutwardzonych, dzięki czemu zwiększa się liczba dostępnych dla samolotu lotnisk. Unika się w ten sposób konieczności uciążliwego dowożenia pasażerów na odległe lotnisko z utwardzonym pasem startowym. Chowane podwozie, oprócz mniejszych oporów aerodynamicznych, umożliwia pełny proces szkolenia pilotów na samoloty wielosilnikowe (ang. multi-engine). W zależności od wyposażenia, samolot może mieć bardzo wiele zastosowań: od luksusowej, prywatnej, powietrznej taksówki dla biznesmenów, przez samolot szkolny, aż po misje patrolowo/rozpoznawcze (po zabudowie specjalistycznego wyposażenia) w służbach celnych, nadzorze ruchu drogowego, policji, straży pożarnej i innych. Dzięki atrakcyjnej cenie i wysokiej jakości ma duże szanse stać się realną konkurencją dla zagranicznych samolotów tej klasy.

 

„Orka” otrzymała Nagrodę Specjalną Ministra Gospodarki dla Najlepszego Produktu Zaprojektowanego przez Polskiego Projektanta i Wyprodukowanego przez Polskiego Przedsiębiorcę - Wzór Roku 2006. „Orka” zdobyła także Wyróżnienie Dobry Wzór 2006, za szczególne walory wzornicze w kategorii „Sfera Pracy”. W kwietniu 2011 roku, „Orka” uzyskała Certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędny do rozpoczecia produkcji seryjnej.

wstecz
Dolina Lotnicza 2004 | All Rights Reserved Made by: ideo
Powered by: Edito CMS

Polityka cookies