email | Strona Główna | Française English Русская Slovakia українська
Dolina Lotnicza Aktualności Członkowie Zarząd Projekt PL-SK Enterprise Europe Network Foresight Branżowy Punkt Kontaktowy 7. PR Zrealizowane Projekty INTRANET Kontakt
Aktualności   
 
AERO AT
ATI ZKM Forging Sp. z o.o.
Alinox Sp. z o.o.
ANGA Uszczelnienia Mechaniczne
Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze "Aero-Kros"
Arkom Sp. z o.o.
Aviomechanika Sp. z o.o.
Avio Polska Sp. z o. o.
M.A.M. PPUH
B/E Aerospace
B&M OPTIK Sp. z.o.o.
Borimex PPUH
BRYK
Bureau Veritas Polska
CONTI Sp.zo.o.
Creuzet Polska Sp.z.o.o.
CAV Aerospace Limited
"DO - MET" P.P.U.H.
EC Engineering Sp. z o.o.
E & K Sp. z o.o.
EL-Automatyka
ERKO Sp. j.
Eurotech Sp. z o.o.
Fin Sp. z o.o.
FLY Polska Sp. z o.o.
Goodrich Aerospace Poland
Hispano-Suiza Polska Sp. z o.o.
HSW-Narzędziownia
Instytut Energetyki Oddział Ceramiki CEREL
Iwamet
Kennametal Polska Sp. z o.o.
Magellan Aerospace (Polska)
MARCO Export-Import Rzeszów
Margański&Mysłowski Zakłady Lotnicze
McBraida Polska
Mielec ARR
M&M air sea cargo S.A.
MTU Aero Engines Polska
Politechnika Rzeszowska
Pratt & Whitney Kalisz
Nafta-Gaz-Serwis S.A.
MB Aerospace Rzeszów Sp. z o.o.
Pratt & Whitney Tubes Sp. z o.o.
Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu
PZL-Świdnik S.A.
Rzeszów RARR
Remog
Royal Star Sp. z.o.o.
SEGER
Siemens
Tuv Nord
TW Metals Polska Sp.z.o.o.
Ultratech Sp. z o.o.
WALDREX S.C.
Firma Projektowo Usługowa
WIETPOL AEROSPACE
WSK "PZL-Krosno" S.A.
WSK "PZL-Rzeszów" S.A.
Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych
3XTRIM
Vac Aero
ZM "WSK-Rzeszów" Sp. z o.o.
4 AIR AIRLINES
K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego
ZPTSz "PZL-Mielec" Sp. z o.o.
SANDVIK POLSKA Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy ZELNAR
Wentworth Tech. Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy "PZL-Dębica" Sp. z o.o.
Technology Management Consultants - Poland
Thoni Alutec Sp. z o.o.
Stare Miasto - Park Sp. z o.o.
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o.
METALTON Sp. J.
Hamilton Sundstrand Poland Sp.z o.o.
MAPAL Narzędzia Precyzyjne Sp. z o. o.
Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego
Inkubator Technologiczny
Zakład Obróbki Plastycznej Sp. z o.o.
CERTECH
MAKINO
INNpuls
ResEco
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Wytwórnia Filtrów "PZL Sędziszów" S.A.
CEWAR
ORTODROMA
Haas Group International
MAZAK
Zakłady Mechaniczne " Tarnów"
Kasuka Polska
Union Parts
Tubes International
Carl Zeiss
WSK Tomaszów Lubelski
Heli - One
Dreamline
Fotomapy
Nabor
DES ART Sp. z o.o.
Spiroflex
Lauren Peso Polska S.A.
GUMAT Sp. J
Mega Mold
MGGP Aero
Gühring Sp. Z o.o.
Zakłady Mechaniczne Tarnów SA
POLTRA
SIEGMA-CONSULT
Al-Stal Sp. z o.o.
MIKROTEC Sp. z o.o.
POLCOMM
ASQUINI POLSKA Sp. z o. o.
ASMG Sp. z o.o.
 
Orka – już w powietrzu ! 2011-04-29



Orka – już w powietrzu

 

Skonstruowany w Zakładach Lotniczych „Margański & Mysłowski” samolot Orka otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędny do rozpoczęcia masowej produkcji.

 

Orka to absolutna nowość na polskim rynku floty powietrznej. Ta powietrzna limuzyna, jak określają ją sami konstruktorzy, to czteroosobowy samolot przeznaczony do lotów biznesowych, szkoleniowych i patrolowych. Maksymalny zasięg tego dwusilnikowego górnopłata to 1700 km. Orkę, obok właściwości technicznych, wyróżnia piękna sylwetka, dbałość o szczegóły oraz komfort użytkowania. Każdy egzemplarz będzie niepowtarzalny, ponieważ będzie produkowany na konkretne zamówienie.

 

Przyznanie certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego zwieńczyło prawie ośmioletni proces certyfikacyjny. Dzięki niemu samolot może wejść teraz do seryjnej produkcji i sprzedaży.

 

Cieszę się, że udało nam się uzyskać certyfikat dla samolotu i zatwierdzenie dla Spółki jako organizacji projektującej (DOA). Certyfikat oficjalnie potwierdza to, w co my wierzyliśmy od początku, że stworzyliśmy świetny, konkurencyjny produkt – mówi dr inż. Józef Brzęczek, prezes Zarządu Zakładów Lotniczych „Margański & Mysłowski” - Teraz rozpoczynamy produkcję seryjną i jesteśmy przekonani, że Orka spotka się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony nabywców, jak i przyszłych użytkowników – dodaje prezes Brzęczek.

 

Samolot posiada szerokie zastosowanie użytkowe i komercyjne. Duże, otwierane do góry drzwi oraz śmigła w układzie pchającym zapewniają wysoki komfort wsiadania i wysiadania oraz niski poziom hałasu wewnątrz samolotu. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Orka może korzystać z lotnisk nieutwardzonych, co bardzo ułatwia organizację przelotów i planowanie lądowań w trudnych warunkach.

 

Rozpoczęcie seryjnej produkcji Orki i wprowadzenie jej do sprzedaży jest realizacją naszych marzeń, znów po latach na niebie latał będzie polski samolot – podkreśla prezes Józef Brzęczek - Nasza maszyna, w zależności

 

od wyposażenia, może mieć bardzo wiele zastosowań: od prywatnej, powietrznej taksówki dla często podróżujących biznesmenów, przez samolot treningowy, aż po specjalistyczne wykorzystanie w służbach medycznych, celnych, policji, straży pożarnej i innych – dodaje Józef Brzęczek.

 

W 2006 roku Orka otrzymała nagrodę specjalną Ministra Gospodarki dla najlepszego produktu zaprojektowanego przez polskiego projektanta i wyprodukowanego przez polskiego przedsiębiorcę - Wzór Roku 2006. Zdobyła także wyróżnienie Dobry Wzór 2006 - za szczególne walory wzornicze w kategorii Sfera Pracy. Wyróżniona została również przez Instytut Wzornictwa Produktowego.

 

Producent Orki – ZL Margański & Mysłowski - rozpoczął swą działalność w 1986 roku, gdy Edward Margański stworzył Zakłady Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego. Było to pierwsze po II wojnie światowej przedsiębiorstwo prywatne w Polsce prowadzące działalność w branży lotniczej. Początkowo firma zajmowała się przeglądami i naprawami szybowców drewnianych.

Kontrakt "Zakładu Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego" ze szwajcarską firmą SWIFT Ltd. pozwolił na rozpoczęcie w roku 1990 jednego z pierwszych zadań projektowych podjętych przez firmę, jakim był projekt nowoczesnego szybowca akrobacyjnego SWIFT S-1 .

Sukcesy jakie odnosili zawodnicy na szybowcu SWIFT pozwoliły na pozyskanie zamówienia od firmy MDM Ltd. na projekt i budowę akrobacyjnego szybowca dwumiejscowego
MDM-1"Fox" Szybowce typów SWIFT i FOX wyprodukowano w ilości ok.80 sztuk łącznie, są aktualnie podstawowymi zawodniczymi szybowcami akrobacyjnymi na świecie. Struktura szybowca FOX stanowiła wyjściowy projekt do kolejnego przedsięwzięcia zespołu pracowników "Zakładu Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego" jakim była realizacja  projektu motoszybowca "Małgosia" autorstwa mgr inż. Edwarda Margańskiego.

W 1999 roku opierając się na dotychczasowym doświadczeniu oraz zrealizowanych projektach rozpoczęto w "Zakładzie Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego" prace nad prototypem odrzutowego samolotu szkolno-treningowego "Bielik", który został oblatany w 2003 roku. Pomyślna realizacja tego projektu to bardzo poważne

osiągnięcie zespołów projektowego i produkcyjnego Spółki kierowanej przez Edwarda Margańskiego. Oblot odrzutowca z całkowicie kompozytową strukturą płatowca nastąpił w 2003 roku.

Spółka Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski Sp z o.o. planuje rozwój nie tylko w oparciu o produkcję szybowców Fox czy samolotu Orka. Dzięki pozyskaniu certyfikatów Organizacji Produkującej (POA) i Organizacji Projektującej (DOA) może rozwijać się w zakresie realizacji usług projektowych i konstrukcyjnych.

 

Sukces Orki cieszy tym bardziej, że Zakłady Lotnicze odpowiadające za produkcją maszyny są wieloletnim członkiem Doliny Lotniczej.

Firma w chwili obecnej posiada następujące certyfikaty:
 - Zatwierdzenie Organizacji Produkującej nr PL.21G.0012   
Certyfikat
 - Zatwierdzenie Organizacji Projektującej nr EASA.21J.117  Certyfikat
 - Certyfikat Typu Swift S-1 nr EASA.A.038    Certyfikat
 - Certyfikat Typu MDM-1 Fox nr EASA.A.039    Certyfikat
 - Certyfikat Typu EM-11C Orka nr EASA.A.115    Certyfikat

ZAKŁADY LOTNICZE
Margański & Mysłowski Sp. z o.o.
43-300 Bielsko-Biała ul. Strażacka 60
tel./fax (+48) 33 8 150110
www.marganski.com.pl 
office@marganski.pl 

wstecz
Dolina Lotnicza 2004 | All Rights Reserved Made by: ideo
Powered by: Edito CMS

Polityka cookies