email | Strona Główna | Française English Русская Slovakia українська
Dolina Lotnicza Aktualności Członkowie Zarząd Projekt PL-SK Enterprise Europe Network Foresight Branżowy Punkt Kontaktowy 7. PR Zrealizowane Projekty INTRANET Kontakt
Foresight   
 
AERO AT
ATI ZKM Forging Sp. z o.o.
Alinox Sp. z o.o.
ANGA Uszczelnienia Mechaniczne
Lotnicze Zakłady Produkcyjno-Naprawcze "Aero-Kros"
Arkom Sp. z o.o.
Aviomechanika Sp. z o.o.
Avio Polska Sp. z o. o.
M.A.M. PPUH
B/E Aerospace
B&M OPTIK Sp. z.o.o.
Borimex PPUH
BRYK
Bureau Veritas Polska
CONTI Sp.zo.o.
Creuzet Polska Sp.z.o.o.
CAV Aerospace Limited
"DO - MET" P.P.U.H.
EC Engineering Sp. z o.o.
E & K Sp. z o.o.
EL-Automatyka
ERKO Sp. j.
Eurotech Sp. z o.o.
Fin Sp. z o.o.
FLY Polska Sp. z o.o.
Goodrich Aerospace Poland
Hispano-Suiza Polska Sp. z o.o.
HSW-Narzędziownia
Instytut Energetyki Oddział Ceramiki CEREL
Iwamet
Kennametal Polska Sp. z o.o.
Magellan Aerospace (Polska)
MARCO Export-Import Rzeszów
Margański&Mysłowski Zakłady Lotnicze
McBraida Polska
Mielec ARR
M&M air sea cargo S.A.
MTU Aero Engines Polska
Politechnika Rzeszowska
Pratt & Whitney Kalisz
Nafta-Gaz-Serwis S.A.
MB Aerospace Rzeszów Sp. z o.o.
Pratt & Whitney Tubes Sp. z o.o.
Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu
PZL-Świdnik S.A.
Rzeszów RARR
Remog
Royal Star Sp. z.o.o.
SEGER
Siemens
Tuv Nord
TW Metals Polska Sp.z.o.o.
Ultratech Sp. z o.o.
WALDREX S.C.
Firma Projektowo Usługowa
WIETPOL AEROSPACE
WSK "PZL-Krosno" S.A.
WSK "PZL-Rzeszów" S.A.
Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych
3XTRIM
Vac Aero
ZM "WSK-Rzeszów" Sp. z o.o.
4 AIR AIRLINES
K&K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego
ZPTSz "PZL-Mielec" Sp. z o.o.
SANDVIK POLSKA Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy ZELNAR
Wentworth Tech. Sp. z o.o.
Zakład Narzędziowy "PZL-Dębica" Sp. z o.o.
Technology Management Consultants - Poland
Thoni Alutec Sp. z o.o.
Stare Miasto - Park Sp. z o.o.
Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o.
METALTON Sp. J.
Hamilton Sundstrand Poland Sp.z o.o.
MAPAL Narzędzia Precyzyjne Sp. z o. o.
Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego
Inkubator Technologiczny
Zakład Obróbki Plastycznej Sp. z o.o.
CERTECH
MAKINO
INNpuls
ResEco
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Wytwórnia Filtrów "PZL Sędziszów" S.A.
CEWAR
ORTODROMA
Haas Group International
MAZAK
Zakłady Mechaniczne " Tarnów"
Kasuka Polska
Union Parts
Tubes International
Carl Zeiss
WSK Tomaszów Lubelski
Heli - One
Dreamline
Fotomapy
Nabor
DES ART Sp. z o.o.
Spiroflex
Lauren Peso Polska S.A.
GUMAT Sp. J
Mega Mold
MGGP Aero
Gühring Sp. Z o.o.
Zakłady Mechaniczne Tarnów SA
POLTRA
SIEGMA-CONSULT
Al-Stal Sp. z o.o.
MIKROTEC Sp. z o.o.
POLCOMM
ASQUINI POLSKA Sp. z o. o.
ASMG Sp. z o.o.
 
Dobiega końca VII- ostatni etap realizacji projaktu 2008-05-26
 

      Dobiega końca, realizowany przez Stowarzyszenie Dolina Lotnicza, projakt Kierunki rozwoju technologii materiałowych na potrzeby klastra lotniczego DOLINA LOTNICZA. 
      
W VII etapie realizacji projektu zweryfikowane dane z badań eksperckich i opracowania wykonane na wcześniejszych etapach projektu, posłużyły do opracowania końcowego raportu i wniosków prognostycznych.
W dniu 28 marca 2008 r. w Warszawie, projekt został zaprezentowany podczas konferencji „Strategie Rozwoju Technologii Zaawansowanych Materiałów w Polsce”. Przedstawiono założenie, cele, działania podjęte w ramach realizacji projektu oraz uzyskane wyniki. Uczestnikami konferencji byli członkowie Naczelnej Organizacji Technicznej oraz osoby zaangażowane w realizacje projektów firesight, m.in. w realizację Narodowego Projektu Foresight „Polska 2020”.
      Podczas VII etapu przygotowany został raport końcowy, będący ostatecznym wynikiem realizacji projektu.

Wynikowa lista technologii kluczowych projaktu foresight:

Grupa 1

TECHNOLOGIE WYKONYWANIA METALOWYCH ELEMENTÓW DO ZESPOŁÓW NAPĘDOWYCH I PRZEKŁADNI ORAZ PODWOZI SAMOLOTÓW ORAZ DO OPRZYRZĄDOWANIA

G1.1

TBC (thermal barier coating)

G1.2

Kształtowanie nadplastyczne (SPF)

G1.3

Kombinacja superplastik forming SPF i DG

G1.4

Żaroodporne dyfuzyjne powłoki (dyfuzyjne, PVD, EB- PVD, CVD)

G1.5

Technologia monokryształów

G1.6

Flow - forming

G1.7

Technologie Rapid Prototyping

G1.8

Wykonywanie części metodami HSM (high speed machining)

G1.9

Kucie matrycowe precyzyjne

G1.10

Powłoki nanokrystaliczne nCOP

G1.11

Technologie laserowe ( np. wiercenie, cięcie, kształtowanie)

G1.12

Odlewanie części z żeliwa hartowanych z przemianą izotermiczna (ADI, DADI, AADI, CADI, AVCI)

G1.13

Odlewanie stopów lotniczych o zmiennej strukturze krystalicznej

G1.14

Odlewanie precyzyjne metodą wytapianych modeli z zachowaniem krzepnięcia kierunkowego SD

G1.15

Odlewanie precyzyjne metodą wytapianych modeli z zachowaniem krzepnięcia objętościowego GR

G1.16

Profilowe hartowanie indukcyjne kół i wałków

G1.17

Spawanie superstopów niklu i kobaltu

G1.18

Obróbka strumieniem cieczy (Fluid Jet Machining - FJM, Water jet)

G1.19

Tłoczenie i wytłaczanie hydromechaniczne

G1.20

Nawęglanie próżniowe

G1.21

Obróbka elektroiskrowa (EDM)

G1.22

Technologie symulacji przepływu CFD

G1.23

Technologie symulacji procesów produkcyjnych (formowanie, organizacja produkcji,...)

Grupa 2

TECHNOLOGIE STOSOWANE DO WYKONYWANIA ELEM. DO BUDOWY KADŁUBÓW PŁATOWCÓW I ŚMIGŁOWCÓW ORAZ METOD WYKONYWANIA CZĘŚCI DO NAPĘDÓW LOTNICZYCH Z UŻYCIEM MATERIAŁÓW NIEMETALICZNYCH

G2.1

Kształtowanie materiałów typu GLARE

G2.2

Technologia nanokompozytów

G2.3

Technologie wytwarzania typu GLARE

G2.4

Technologia „sucha” ( dry lay-up technology) zwana również technologią prepregową ( prepreg technology)

G2.5

Technologia „sucha” ( prepregowa) z zastosowaniem materiałów utwardzanych w niskich temperaturach i przy niewielkich naciskach, eliminująca konieczność stosowania autoklawów

G2.6

Technologia obcinanie i obróbka wykańczająca elementów kompozytowych

G2.7

Technologie łączenia elementów kompozytowych z elementami metalowymi

G2.8

Technologie łączenia elementów kompozytowych z elementami z tworzyw sztucznych

G2.9

Technologia materiałów kompozytowych termoplastycznych

G2.10

Technologia wykonywania kompozytowych aparatów kierujących do sprężarek silników turbowentylatorowych

G2.11

Technologia układania struktur wielowarstwowych z zastosowaniem projektorów laserowych np. typu VIRTEK

G2.12

Technologia układania taśm

G2.13

Kompozyt węgiel-węgiel

Grupa 3

TECHNOLOGIE MONTAŻU

G3.1

Technologie montażu dużych zespołów lotniczych

G3.2

Systemy automatycznego montażu

G3.3

Technologie montażu urządzeń awioniki zwiększające ich niezawodność

Grupa 4

 METODY KONTROLI PROCESÓW TECHNIKI TESTOWANIA I BADAŃ CZĘŚCI I PODZESPOŁÓW

G4.1

Inteligentne urządzenia do badań NDT z automatyczną realizacją procesu i interpretacją/oceną wskazań

G4.2

Techniki badań ultradźwiękowych

G4.3

Techniki badania modułów przekładni lotniczych dla silników: turbowałowych, turbośmigłowych i turbowentylatorowych

Grupa 5

TECHNOLOGIE W OBSZARZE AWIONIKI

G5.1

Technologie przetwarzania i transmisji danych na pokładzie samolotów

G5.2

Technologie wytwarzania zminiaturyzowanych czujników i mechanizmów elektromechanicznych

Grupa J

JOKERY

GJ.1

CNRP – nanorurki węglowe

GJ.2

Morphing materials - materiały z pamięcią (np. na łopaty helikopterów, płaty etc)

GJ.3

Nanotechnologie w zastosowaniu pokryć konwersyjnych i ostatecznych

 

                           Projekt współfinansowany przez UNIĘ EUROPEJSKĄ ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

    

wstecz
Dolina Lotnicza 2004 | All Rights Reserved Made by: ideo
Powered by: Edito CMS

Polityka cookies